fietsend-door-zuid-amerika.reismee.nl

Terug naar Chili

Hola,

We zijn op de helft, 1ste deel met Anouk afgesloten. We gaan straks verder met Erik, die op vrijdag 15/12 is aangekomen in Santiago de Chile. Hij zou afgelopen dinsdag aankomen, maar vanwege de hevige sneeuwval in Nederland werd zijn vlucht gecanceled, nadat hij 7 uur in bet vliegtuig aan de grond had gestaan. Hij zal aan fietsen toe zijn!Met Mo gaat het een stuk beter, fietsen gaat goed, alleen bij inspanning, vnl met klimmen heeft ze nog pijn. En klimmen moeten we. Van Salta, Argentinië naar Valparaisa, Chili, de Andes over., via de grenspas op 3800 meter.Om Mo nog wat te ontzien gaan we een cursus Spaans doen in Valparaisa, voordat Erik komt. Dit houdt in, dat we in 2 weken een afstand van ruim 1000 kilometer moeten afleggen. Dat gaat ons niet lukken op de fiets!Liften in Zuid Amerika gaat vrij gemakkelijk en de fietsen kunnen in de bus, dus we gaan er komen, maar spannend of we het op tijd gaan redden.Vanuit Salta fietsen we de "ruta del vino" naar Cafayeta. Deze gaat door Quebrada de Cafayeta, de Grand canyon van Argentinië. We fietsen langs de rivier, door prachtig gekleurde bergen.Het weer zit nog steeds mee, dit is het begin van de regentijd. Alle dagen zon, maar alleen de wind hebben we af en toe behoorlijk tegen!Op 1 december in Santa Maria barst het los: de eerste onweersbui van het seizoen. Gelukkig in de avond.Een prachtig schouwspel van lichtflitsen boven de bergen en in korte tijd staan de straten blank. De Argentijnen zijn er blij mee, de druiven hebben water nodig.We vervolgen onze weg op "ruta 40", een toeristische route, die helemaal doorgaat naar het Zuiden. Hij is inderdaad mooi, een goede weg. Maar waar we op gehoopt hadden, het verkeer om te liften, blijft weg! Als er één keer per uur een auto langs komt, is het veel. Uiteindelijk is het ons toch gelukt. We kregen o.a liften van het Dakar quad team, die in hetzelfde hotel sliepen. Zij hadden een training voor de wedstrijd die in januari wordt gereden. We mogen mee met een vrachtwagen, half gevuld met groente. Een aardige Argentijn die ons zou meenemen voor 20 kilometer, maar ons 100 kilometer verder afzet en nog een aantal. Tussendoor fietsen we. Vanuit Chilicito nemen we de bus naar Mendoza en steken we de Andes over naar Chili. In Mendoza gaan Mo en ik voor een wijnproeverij. Het wijnmerk is "Kaiken", helaas geen import naar Nederland, want hij is heerlijk, we hebben 4 verschillende druiven geproefd. Meer dan 1 proeverij konden we niet
Als we eenmaal de grens over zijn hebben we genoeg tijd om naar Valparaisa te fietsen. We gaan naar zeeniveau, dus voornamelijk afdalen.
Dat is genieten! Lin krijgt een lekke achterband. Zij heeft ook een rohlof naaf, maar net iets anders dan die ik heb. Haar acherwiel kan er niet uit. Mo en ik konden dat niet geloven en hebben toch een poging gedaan, maar het ging inderdaad niet. De band geplakt en we rijden verder. Waarschijnlijk is door onze aktie het achterwiel verschoven. Een paar uur later, schiet het kabeltje van de rohloff los!! Dat is een probleem!Het gebeurde voor het hek van een huis, waarvan de vrouw net kwam aanrijden. Ze vraagt of ze kan helpen, ze spreekt goed Engels. Wat een geluk! Haar man is zeer kundig en heeft het juiste gereedschap. Het lijkt te lukken, maar bij een proefritje schiet de andere kabel los. Helaas, Lin wordt met haar fiets naar het busstation gebracht. Zij neemt de bus naar Valparaisa, ze kan al in de airbnb. Wat een superaardige mensen! Mo en ik fietsen verder. De volgende dag bereiken we Concon aan de pacific/ grote oceaan. Langs de kust fietsen we naar Valparaisa. Het is druk en toeristisch, populair voor surfers. We zien pelikanen en later ook zeeleeuwen.
Lin had ons gewaarschuwd dat Valparaisa heuvelachtig was. Met de routeplanner van google earth gaan we op weg naar onze airbnb. Google earth denkt dat je met de fiets een trap kunt nemen! Zeer steile straatjes en trappen omhoog, niet te fietsen. Voor Mo was het helemaal niet te doen met haar pijnlijke rib. 2 Mannen zien ons staan voor een trap, we vragen of er een andere weg is. Die is er vanaf hier niet. We mogen onze tassen bij hen achterlaten en tillen met z'n tweeën de fietsen omhoog. Gelukkig is Lin in het huis, ze loopt met ons mee om de bagage op te halen. Dan zijn de heren ook zo attent om met ons mee te lopen. Heel lief!
We zitten op een mooie plek, prachtig uitzicht over de oceaan. Valparaisa staat bekend om de muurschilderingen. Het is prachtig, alsof je door een museum loopt. Mo en ik hebben een week Spaanse les gehad. We hebben er veel van opgestoken, nu blijven oefenen!! Het was leuk om naar school te gaan, leuke medestudenten, het was een heerlijke week. Wij zijn weer opgeladen voor het vervolg van onze trip. Vandaag zien we Erik
Het is bijna kerst. Dat gevoel klopt niet als het bijna 30° is. Maar in de stad zie je de kerstversiering en hoor je de kerstmuziek. Wij weten nog niet waar we zullen zijn met de kerst, hoop dat er nog een hotel te vinden is!! Ik wens iedereen mooie feestdagen en een mooi en gezond 2018
Felizes Navidades, amor y salud para el 2018!!

Alice

Lieve Carla, wat een mooi verhaal weer. Wens jullie heerlijke feestdagen toe en een gelukkig 2018. Beterschap voor Mo. Groetjes van Alice

jan

Ha katje wat een avonturen. leuk dat je een Dakar team bent tegen gekomen. op 6 januari begint hij weer en gaat door Peru Bolivia en Argentinië. eindigt 20 januari in cordoba als je de kans krijgt zou ik zeker een keer gaan kijken. heel veel plezier nog en voorzichtig hé xx jan

Karin T ieman

Hoi wat een prachtig verhaal! Al die lieve mensen. Weet niet of dat hier ook zo zou gaan...
Heel goed 2018 en fijne kerst.
Xx

Kees en Piet

Ha Carla, volgens ons de Carla uit Nijmegen die met Mo op pad is! Wat ontzettend leuk jullie gevonden te hebben en belevenissen te lezen, wow! Vaak aan jullie gedacht. Prachtige belevenissen en doet het bij ons weer kriebelen! Hele leuke kerst gewenst en lekker doorfietsen in 2018! Hartelijke groeten (Kees en Piet; "Go").

André Stevens

Hoi Carla, ik heb weer genoten van je verslag. Wat een mooie reis weer!!! Hopelijk vinden jullie een fijne Kerststal (lees hotel) om daar gezamenlijk Kerst te vieren. Tim en ik wensen jullie een fijne tijd en nog veel veilige kilometers. En natuurlijk een geweldig 2018!!! Dikke zoen!!!

Wiesje

Lieve Carla, het wordt tijd dat je je reisverhalen gaat bundelen!
Je schrijft zo leuk, het is net alsof ik mee ben, zie het helemaal voor me.
Gelukkig ben je pas op de helft van je reis.
Hele fijne spectaculaire kerstdagen in dat prachtige land en geniet er van.
XX

Anjes

Lieve Carla, een digitale kerstkaart ???met ook alle goede wensen voor 2018, dat het een lekker rollend begin is voor jullie in den verre, en daarna weer een goed lopend jaar voor hier back home. Heb een mooie jaarwisseling en gracias voor de mooie foto’s en verhalen, lekker doortrappen daar!!

Ellen

Lieve Carla, een prachtig mooi nieuw jaar toegewenst! Geen beter begin dan zo lekker op reis. Onwerkelijk als ik zo je reisverhalen lees. Lijkt me fantastisch! Ga mijn spaans ook weer wat bijhouden, dan kunnen we als je terug bent lekker spaans spreken en wijn drinken. Nou, eerst er daar nog maar heel veel van genieten. Besoooos, Ellen