fietsend-door-zuid-amerika.reismee.nl

Patagonië

Feliz año nuevo!!
Wij zijn in Patagonie aangekomen. (Aan de Chili kant)
Vanaf Valparaisa namen we de bus naar Pucon, 800 kilometer zuidelijker. Meteen een stuk kouder, maar de dagen zijn er langer.
Bij aankomst is het zonnig en de vulkaan Villaterra schittert in volle glorie.
We besluiten hem te beklimmen, voordat we gaan fietsen. We zijn niet de enigen. In kolonne lopen we, door de sneeuw, in langzaam tempo de berg op.
Het is prachtig en op de top aangekomen, kijken we de rokende vulkaan in. Maar dan naar beneden! Het is steil en we moeten op een sleetje! De angst slaat toe, gelukkig mag ik onder begeleiding van een gids sleeënd naar beneden. Ik sla mijn benen om hem heen en zo roetsjen we in no time naar beneden. Dan durf ik wel!! Kicken!!!!
We hadden geluk, want de volgende dag, als we gaan fietsen, regent het en dit houdt bijna de hele dag aan. Toch heeft dat ook wel weer wat.
We zijn op weg naar het 7 meren gebied in Argentinië. Bij het passeren van de grens, meteen een onverharde weg en oude auto's die ons passeren. Er is een duidelijk verschil tussen de landen, Chili is een stuk welvarender.
Het merengebied is onderdeel van ruta 40, waar we eerder op fietsten.Toen amper verkeer, nu wel even wat anders. Hier is het een toeristisch hoogtepunt.
Een mooie glooiende weg langs 7 meren, omringd door prachtige bergen met sneeuwtoppen. We hebben 2 keer aan een meer gekampeerd en genoten van een verfrissende duik. Het water was niet zo koud.
We eindigen in Bariloche, waar we kerstavond vieren. Een goed hotel, maar helaas is het kerstdiner volgeboekt. We kunnen terecht in de lunchroom voor een snack, we zijn niet de enigen. Een simpel kerstdiner van kip met patat en om 24u een gezamelijke toast op de kerst. Was toch bijzonder!
Volgende dag vroeg op, we gaan met "boat and bike" terug naar Chili. Een leuk concept, alleen lieten Argentinië en Chili de boot niet op elkaar aansluiten. Vertrek was 2 uur later vanwege 1ste kerstdag vanuit Argentinië, de boot van Chili vertrok volgens schema. Hierdoor kwamen we tijd tekort om 29 kilometer over een onverharde weg te fietsen. En helaas door een val van Mo, waarbij ze haar bovenbeen bezeerde. Gelukkig kwam er een bus voorbij die haar meenam.
We moesten 24 uur wachten op de volgende boot, deze tijd kwamen we goed door in een luxe hotel, waar we met korting konden verblijven. Mo kon even bijkomen en genieten van een lekker bad, wat haar goed deed.
We vervolgen onze tocht in Chili via Puerto Varras, waar we een gezellig weerzien hadden met een klasgenoot. Langs het meer weer zicht op een prachtige vulkaan.
Op, weer, een regenachtige dag naar Ancad, op het eiland Chiloë, is de snelste route via de snelweg, maar er staat een bord verboden voor fietsers. Toevallig is er een politiepost waar we even kunnen schuilen, we vragen de weg naar Chiloë. Ze verwijzen ons naar de snelweg. Dus als de politie zegt dat het mag....!!!!
Het was goed te doen, brede vluchtstrook en niet teveel verkeer.
Op Chiloë maken we een ommetje voor de pinguïns. Een pittige tocht ernaar toe, maar de pinguïns zijn het meer dan waard. Met een boot varen we langs 4 families. Schattig om te zien, er tussen liggen nog wat zeeleeuwen te luieren.
Via een onverharde weg doorkruisen we het eiland terug naar de hoofdweg. We waren gewaarschuwd voor een slechte bergachtige weg!
Het was heftig, keien en steile hellingen die niet te fietsen waren. Als in de herhaling gaat Mo weer onderuit! Wat een pech, deze keer een lelijke schaafwond op haar onderarm. Gelukkig is er weer een auto in de buurt die haar verder brengt.
Tot aan Castro waar we op oudejaarsdag aankomen lift Mo. Erik en ik fietsen. Een leuke ontmoeting met een Chileense wielrenner, die erg onder de indruk is van mijn fiets en hem uitgebreid op de film zet.
We vieren oud en nieuw met Chilenen en Colombianen. Een heerlijke maaltijd en om 24u champagne. Naast de volle maan zien we vuurwerk boven de stad.

Lin heeft besloten alleen verder te gaan, ze wil meer haar eigen tempo fietsen. Wij gaan verder met z'n drieën.

Dank allemaal voor de leuke reacties op de verslagen.
Hasta luego!!

Wim

Die Mo is wel een pechvogel. Eerst valt ze bij de grens en nu weer.

Alice

Gelukkig nieuwjaar ? nog veel fiets plezier. Mooi verhaal weer ?

Wiesje

Gelukkig nieuwjaar!!!!
En dat zal wel lukken, wat een fantastische reis, die heb je maar MOOI gedaan.
Ik kijk uit naar het volgende verhaal .....
liefs!
Groeten van Rindert.

Afra

Hallo Carla,
Wat een mooie foto's en prachtige verhalen, geweldig en spannend!
Wens je een mooi en goed fietsend begin van 2018!
Tot ziens weer bij een wandeling in Nederland!

Lieve groeten, Afra

Judith

Gelukkig Nieuwjaar!
Wens je veel fietsplezier en goed gezelschap, met mooie verhalen.
Ga zo door, je reisverslag is genieten. Mooie start van 2018!
Hasta Luego

anneke van goor

Hola Carla, feliz ano nuevo para ti y tus amigos! Muy bien que tu estudias el Espanol! Yo estudio Espanol tambien. Manana tengo una clasa con Mercedes, mi profesor de Cuba. Inderdaad, wat een pechvogel, die Mo. Zo te lezen heb jij steeds geluk, nog geen valpartij en geen lekke band, toch? Lijkt me heel speciaal om Kerst en Oud en Nieuw bij 30 graden te vieren. Héél veel plezier nog en we blijven je volgend.
hasta pronto!