fietsend-door-zuid-amerika.reismee.nl

Gletsjers en de pampas

Estimados seguidores,
We zijn weer bij elkaar! Mo en Erik hebben met veel voldoening de carretera Austral gefietst, af en toe een beetje afgezien, maar dat was de bedoeling.
Ik heb mij prima vermaakt, leuke ontmoetingen gehad en prachtige wandelingen gemaakt.
Ik ontmoette Loes en Linda in Cerro Castillo, het was erg leuk hen weer te zien, we hebben een trekking gedaan naar de laguna Castillo.
Na twee mooie dagen vervolgen de dames de carretera en ik fiets naar Puerto Ibanez, om daar de boot te nemen naar Chile Chico. Het is maar 40 kilometer, een harde wind in de rug, ik hoef amper te trappen!
Bij Chile Chico ga ik de grens met Argentinië over naar Los Antiguos, bekend om de heerlijke kersen, die volop aan de bomen hangen. Het is een klein dorpje, met één goed restaurant. Hier hangt een opoefiets met klompen aan het plafond. Een Nederlandse eigenaar, een aardige man, die me tussen de bedrijven door de mooie uitkijkpunten van het dorp laat zien.
Vanaf hier neem ik de nachtbus naar El Chaltén. Een mooie rit, de avondschemer geeft prachtige luchten over de pampas.
El Chaltén is het begin van de gletsjer natuurparken.
Onze reis naar het zuiden gaat wisselend tussen Chili, met de carretera waar het vaak regent en Argentinië, met de pampas waar het altijd waait (vnl vanuit het westen).
We doen alle mooie plaatsen aan met toeristische hoogtepunten.
In El Chaltén ontmoet ik Heleen, een Nederlandse vrouw die vijf maanden door Zuid Amerika reist. Het klikt goed, we maken mooie wandelingen door het gebied.
Dan komen volgens planning Mo en Erik aan, het is goed elkaar weer te zien. Ze hebben de carretera volbracht!
Gezamenlijk maken we een trekking naar De "Fitz Roy" , de hoogste bergtop van het gebied.
Het is weer tijd om te gaan fietsen, van El Chaltén naar El Calafate, 220 kilometer, in twee dagen. Het begint goed: de eerste 80 kilometer wind in de rug, laatste 32 kilometer tegenwind. Heleen is met de bus gereisd en heeft bedden voor ons gereserveerd, heel fijn als we vermoeid aankomen.
In El Calafate maken we een trip naar het hoogtepunt: de gletsjer Perito Moreno. Adembenemend mooi en indrukwekkend, een ijsmuur van 70 meter hoog en 5 kilometer lang, je hoort hem kraken en af en toe dondert
er met groot geweld een flink stuk ijs het water in.

We nemen afscheid van Heleen, zij vliegt naar Buenos Aires en wij vervolgen onze tocht naar het zuiden.
Mo en Erik hadden Frank, uit Frankrijk, op de carretera ontmoet. Hij fietst de hele weg naar Ushuaia, zijn en ons eindpunt. Waar wij eerst twijfelden om een bus te nemen, vanwege de slechte weersvoorspelling, fietsen we nu met hem mee. Over de kale pampas richting het westen (dus wind tegen), naar Cerro Castillo in Chili (zelfde plaatsnaam) voor de Torres del Paine.
We doen er drie dagen over. Vroeg op de fiets, dan is de wind iets minder. Het waait hard en het wordt nog erger op een stuk onverharde weg.
Hangend in de wind ploeteren we voort, we redden vaak niet eens de 10 kilometer p/u. Maar het is mooi, op één plek zien we de Guanaco (soort lama), de Nandoe (zuid Amerikaanse struisvogel) en de Condor erboven. Prachtig! We overnachten op plekken aangegeven via een app "I overland", waar je je tent mag opzetten, beschut tegen de harde wind, maar zonder voorzieningen. Veel fietsers maken er gebruik van, dat is wel gezellig. Een nacht bij een rijksgebouw beschut onder een afdak, een nacht in een verlaten hotel.
Het was een beetje afzien maar we bereiken Cerro Castillo.
We maken een mooie trekking naar de Torres del Paine, weer een prachtig hoogtepunt.
De wind neemt niet af, nog 60 kilometer naar Puerto Natales, het eind van het gletsjer gebied. De eerste 8 kilometer is er bijna niet tegenop te fietsen, we moeten zelfs afstappen, we twijfelen om te gaan liften, maar zetten nog even door. Dan draait de weg richting het zuiden, een verademing! Gelukkig en voldaan fietsen we rond half één Puerto Natales binnen.
We trakteren onszelf op een heerlijke cappuccino met lemonpie!
Hasta pronto,

Carla

Anjes

Ha lieve stoere nicht!!! Wat een stormachtig verhaal maar gelukkig ook de nodige toeristische rustpunten.... je hebt nog weer meer mooie verhalen om met ons te delen,ik kijk weer uit naar de foto’s ? geniet van de nog resterende tijd, liefs van de nog net jarige Mart en je ouwe nicht, ??? Anjes

Judith

Lieve Carla,
Echt ongelooflijk wat jij allemaal meemaakt! En de foto’s lijken elke keer mooier te worden! Geniet van je laatste weken!
Liefs van je schoonzus!

Annemieke

He Carla, ongeloofelijk allemaal. wat een bikkels zijn jullie. Zoveel mooie plekken om te zien. Je moet er wat voor over hebben maar dan heb je weer een prachtige tijd daar. Toch wel een beetje jaloers, niet op het hele vele fietsen maar de vrijheid die je hebt en de prachtige route's die je fietst.
x geniet nog even
groetjes v. Annemieke

Marlies

Hi Carla,
Heb vandaag pas je verhalen gelezen. Wat een mooie reis weerzeg! Heel leuk om te lezen. Wat een belevenis!
Geniet nog maar van de laatste periode en ik kijk weer uit naar je verhaal!
Dikke X Arthur & Marlies